EKSPLOATACJA

Trwałość turbosprężarki zależy przede wszystkim od prawidłowej eksploatacji. Po uruchomieniu silnika nie należy od razu wykorzystywać pełnej mocy jednostki. Nie powinno się też od razu po jeździe gasić doładowanego silnika. Turbo musi ostygnąć na wolnych obrotach. Jeżeli chwilę przedtem silnik był mocno obciążony, wirnik sprężarki może obracać się nawet do 200 tys. obr./min. Póki silnik pracuje, jest on smarowany i chłodzony olejem. Gdy zostaje wyłączony natychmiast po zakończeniu forsownej jazdy, smarowanie wirnika zostaje gwałtownie "odcięte". Dopóki nie zatrzyma się on (zajmuje to kilkadziesiąt sekund lub nawet więcej), pracuje bez smarowania. To powoduje szybkie zużycie.

Podobnie oszczędności dotyczące obsługi, wymiany płynów i materiałów eksploatacyjnych zemszczą się szybko. Zużyty olej silnikowy może w szybkim tempie doprowadzić do awarii całego zespołu, podobnie jak stary filtr powietrza. Wystarczy, że do wirnika przedostaną się drobiny piasku lub oderwane fragmenty wkładu filtra. Wobec olbrzymiej prędkości obrotowej turbiny siła uderzenia jest ogromna. Poważne zniszczenia są wtedy nieuniknione.

Przyczyny awarii turbosprężarki !!!

W większości przypadków powodem problemów z doładowaniem są zaniedbania użytkownika, od którego kupiliśmy auto. Najważniejszym elementem turbo jest wirnik, na którym znajdują się następujące elementy: z jednej strony turbina, która napędzana jest strumieniem spalin, z drugiej – sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów silnika. W niektórych pojazdach wirnik może obracać się z prędkością 200 000 obrotów na minutę.

W tym czasie turbosprężarka potrafi rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza. W związku z tym musi być odpowiednio chłodzona i smarowana, za co odpowiada doprowadzany pod ciśnieniem olej. Jeśli od razu po włączeniu silnika będziemy wkręcać go na wysokie obroty, wówczas olej nie zdąży dobrze rozprowadzić się po elementach turbosprężarki, co spowoduje, że będzie pracowała na sucho, zacierając łożyska wirnika.

Równie nierozważnym przyzwyczajeniem jest zbyt szybkie wyłączanie silnika. Po przekręceniu kluczyka na ”0” turbina nadal się kręci, ale pompa już nie dostarcza do niej oleju. Pamiętajmy, że nawet krótka przerwa w jego dopływie może spowodować nieodwracalne skutki. Ponadto w tej sytuacji dochodzi również dozwęglenia oleju, który zapycha urządzenie i powoduje uszkodzenie łożysk ślizgowych.

Optymalny czas, jaki powinniśmy odczekać przed wyłączeniem turbodoładowanego motoru, to 30 sekund. Jeśli chcemy przedłużyć okres żywotności naszej turbosprężarki, powinniśmy wymieniać olej częściej, niż zaleca producent. Jeśli według instrukcji taki zabieg zalecany jest po 30 000 km, zróbmy to przy 20 000 km. Z każdym przejechanym kilometrem w naszym oleju wzrasta ilość różnego rodzaju opiłków i sadzy, które powstają w wyniku pracy jednostki napędowej. Co ważne, zawsze stosujmy olej zalecany przez producenta.

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek !!!

Najbardziej powszechne awarie to zbyt niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania, co zwiększa tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Taki stan rzeczy często doprowadza do pęknięcia tak przegrzanego wałka. Niekiedy bywa tak, że do turbiny dostaje się opiłek metalu lub inne ciała stałe, które blokują wirnik, wyginając i łamiąc łopatki.

Tak zniszczone wirniki nie wytwarzają właściwego ciśnienia, przyśpieszając zużycie łożysk. W turbosprężarkach o zmiennej geometrii dochodzi do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami. W tego typu urządzeniach zdarzają się również awarie specjalnych dźwigienek, przez co łopatki pracują przy niewłaściwym nachyleniu. Czasem za sterowanie skrzydełkami wirnika odpowiedzialny jest podciśnieniowy siłownik, który na skutek korozji lub innego uszkodzenia po prostu przestaje działać.

Wałek wirnika smarowny olejem uszczelniony jest z dwóch stron metalowymi pierścieniami, jednak wraz z upływem czasu coraz więcej oleju ucieka z turbosprężarki do układu dolotowego i wydechowego. W przypadku nieregularnego serwisowania oleju traci on swoje właściwości przez zanieczyszczenia, powodując zacieranie się łożyska i degradację uszczelnienia.


TurboKluczcar

Kosmolów 81
32-300 Olkusz

DANE KONTAKTOWE

tel: 32 645 64 21
kom: (+48) 692 342 180

e-mail: info@turbokluczcar.pl

OBSERWUJ NAS W SIECI

FACEBOOK

© 2017 TURBOKLUCZCAR. All Rights Reserved.