PORADY

Przed montażem nowej turbosprężarki należy rozpoznać i usunąć przyczynę uszkodzenia starej turbosprężarki; może to być:

  • Niedobór oleju i przegrzanie,
  • Obcy materiał w turbosprężarce,
  • Obcy materiał w kolektorze wydechowym,
  • Zbyt wysokie obroty, Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie oleju,
  • Uszkodzony przewód w instalacji chłodnicy powietrza doładowującego – intercooler,

Następnie należy oczyścić przewody wlotowe, przewody powietrza doładowującego, kolektor wydechowy i sprawdzić ich szczelność. Kołnierze i gwinty nie mogą być zużyte i uszkodzone.

Później trzeba wymienić olej silnikowy wraz z filtrem oleju oraz filtr powietrza. Przewody olejowe sprawdzić ewentualnie wymienić na nowe, lecz przy ich montażu w żadnym wypadku nie wolno stosować płynnych środków uszczelniających takich jak silikon.

Nową turbosprężarkę przed montażem należy napełnić olejem, lekko obracając wirnikiem. Do montażu turbosprężarki zastosować nowe uszczelki i śruby.

Momenty dokręcające muszą być zgodne z zaleceniami producenta. Po montażu turbosprężarki trzeba obracać wałem korbowym za pomocą rozrusznika przez czas około pół minuty przed zasadniczym uruchomieniem silnika w celu napełnienia przewodów olejowych jak i samej turbiny olejem silnikowym. Następnie uruchomić silnik i pozostawić go na biegu jałowym przez około 5 min.

Na koniec sprawdzić szczelność wszystkich przyłączy i połączeń.

Błędy przy wymianie turbosprężarki !!!

Częstym błędem przy wymianie turbosprężarki jest tzw. suchy start. Suchy start to nic innego jak uruchomienie silnika z nowo zamontowaną turbosprężarką na niewystarczającej ilości oleju smarującego. Poniżej przedstawiamy kilka faktów i porad dotyczących tego zjawiska. Najistotniejszą kwestią podczas wymiany turbosprężarki jest to aby instalacja smarowania była dokładnie wyczyszczona, drożna i zalana świeżym olejem a pompa olejowa sprawna. Dla pewności samą turbosprężarkę można także zalać czystym, świeżym olejem przed podłączeniem przewodu smarującego.

Podczas wymiany oleju zdarza się, że olej spływa z przewodu doprowadzającego aż do filtra poprzez jednokierunkowy zawór zwrotny przez co przewód olejowy zostaje pusty (bez oleju). W momencie rozruchu silnika, powietrze, które znajdujące się w pustym przewodzie wywołuje zjawisko kawitacji (jest to smarowanie mieszaniną powietrza i oleju w postaci piany). Jest to najczęstszą przyczyna suchego startu. Oznacza to, że przez kilka pierwszych sekund po uruchomieniu silnika ułożyskowanie turbosprężarki nie jest smarowane wystarczającą ilością oleju. Przy wolnych obrotach silnika, turbosprężarka obraca się z prędkością od 10 do 20 tyś obrotów na minutę, a obroty te rosną do 200 tysięcy obrotów na minutę. Jakakolwiek przerwa w dostarczaniu oleju powoduje natychmiastowe uszkodzenie ułożyskowania. Zapobiec powyższemu zjawisku można poprzez obracanie wałem korbowym za pomocą rozrusznika przez czas około pół minuty przed zasadniczym uruchomieniem silnika.

Podczas uszkodzenia ułożyskowania, następuje zachwianie stabilności pracy wałka turbosprężarki, zwiększa się jego luz promieniowy (jego łopatki zaczynają ocierać o obudowę). Dotyczy to zarówno koła kompresji, jak i łopatek wirnika. Wskutek wycierania następuje odrywanie się elementów tych wirników. Siły powstałe wskutek niewyważenia są na tyle duże, że powodują przeginanie wałka i w konsekwencji jego pęknięcie.

Chwilowy spadek ciśnienia oleju czy też przerwa w dostarczaniu oleju niekoniecznie musi być spowodowana suchym startem, dlatego nie należy zapominać o sprawdzeniu a najlepiej wymianie przewodów olejowych. Przewód doprowadzający olej musi być drożny. Często jest to giętki przewód, który może się zagiąć i powodować zredukowane smarowanie. Sprawdzanie drożności przewodu powietrzem pod ciśnieniem nie ujawni problemu! W przypadkach gdy przewód olejowy znajduje się blisko korpusu żeliwnego turbosprężarki, olej może się zwęglać (karbonizować) i osadzać w przewodzie. Powoduje to zmniejszenie średnicy przewodu i ogranicza dostarczanie oleju na łożyska, może to doprowadzić do szybkiego uszkodzenia turbosprężarki.


TurboKluczcar

Kosmolów 81
32-300 Olkusz

DANE KONTAKTOWE

tel: 32 645 64 21
kom: (+48) 692 342 180

e-mail: info@turbokluczcar.pl

OBSERWUJ NAS W SIECI

FACEBOOK

© 2017 TURBOKLUCZCAR. All Rights Reserved.